PRENATAL DHA – oficjalnie rekomendowana omega-3 przez American Pregnancy Association

Omega 3 z oleju rybiego a Ciąża

Badania naukowe prowadzone przez niezależne instytuty stały się dla nas największym wyznacznikiem potrzeb żywieniowych dla kobiet w ciąży. Jednym z największych osiągnięć w tej dziedzinie jest niezaprzeczalne znaczenie niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, zarówno w rozwoju dziecka jak i utrzymaniu zdrowia matki.

Omega-3 i ciąża: korzyści i dawkowanie

Omega-3 to rodzina długołańcuchowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które są niezbędnymi składnikami odżywczymi dla rozwoju i zdrowia. Niestety, nie są one syntetyzowane przez organizm człowieka, dlatego muszą być pozyskane z diety lub suplementacji. Powszechnie stosowana dieta jest bardzo uboga w omega-3. Badania wskazują, że dwa główne, najbardziej korzystne kwasy omega-3 to EPA (kwas eikozapentaenowy) i DHA (kwas dokozaheksaenowy). Występują one zazwyczaj razem, ale posiadają zróżnicowane działanie i współdzielą nasz organizm. Badania dowodzą, iż każdy kwas tłuszczowy (EPA i DHA) ma niepowtarzalne znaczenie dla naszego zdrowia. EPA wspomaga serce, system immunologiczny i działa przeciwzapalnie. Kwas DHA wspomaga mózg, oczy i centralny układ nerwowy, dlatego jest wyjątkowo ważny dla kobiet w ciąży i matek karmiących piersią.

Dlaczego Omega-3 jest ważny?

Odpowiednie spożycie tłuszczy Omega-3 ma zasadnicze znaczenie dla utrzymania zrównoważonej produkcji substancji hormonalnych zwanych prostaglandynami. Prostaglandyny pomagają regulować wiele ważnych funkcji fizjologicznych, takich jak ciśnienie i krzepliwość krwi, pracę neuroprzekaźników odpowiadających za przekazywanie sygnałów pomiędzy neuronami (komórkami nerwowymi), jak również odpowiadają za działanie przeciwzapalne i alergiczne. Ponadto poprawiają funkcjonowanie nerek, przewodu pokarmowego oraz regulują wytwarzanie innych hormonów.
W zależności od rodzaju kwasów tłuszczowych w diecie, niektóre typy prostaglandyn mogą być wytwarzane w dużych ilościach, podczas gdy inne mogą nie być w ogóle produkowane. Te zaburzenia równowagi prostaglandyn w organizmie mogą prowadzić do zaburzeń gospodarki hormonalnej, a w efekcie do różnego rodzaju chorób. Rola niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 w wytwarzaniu korzystnych prostaglandyn jest jak sama nazwa mówi – niezbędna. Wykazano, że mają one tak wiele korzyści zdrowotnych, w tym zapobieganie chorobom układu sercowo-naczyniowego, przyczyniają się do poprawy funkcji poznawczych oraz łagodzą stany zapalne. Wysokie dawki omega-3 były zazwyczaj stosowane w leczeniu i zapobieganiu zaburzeniom nastroju, a nowe badania wskazują na ogromny potencjał i korzyści dla szerokiego zastosowania w różnych stanach, w tym chorobach nowotworowych, chorobach jelit i innych chorobach autoimmunologicznych, takich jak toczeń i reumatoidalne zapalenie stawów (RZS).

Korzyści omega-3 z oleju rybiego

Uważa się, że omega-3 ma zasadnicze znaczenie zarówno w rozwoju neurologicznym jak i wczesnym rozwoju wzroku dziecka. Jednakże, standardowa dieta jest nadzwyczajnie uboga w te niezbędne składniki odżywcze. Ten niedobór omega-3 jest związany z faktem, że u kobiety w ciąży wyczerpują się NNKT (EPA i DHA), ponieważ płód wykorzystuje omega-3 będące w organizmie matki do rozwoju układu nerwowego. Omega-3 są również zużywane w okresie laktacji, wpływają wówczas na ilość i jakość mleka matki co może wskazywać, że z każdą kolejną ciążą zasoby NNKT będą bardziej wyczerpane. Badania potwierdziły, że dodanie NNKT (EPA i DHA) do diety kobiet w ciąży ma pozytywny wpływ na wizualny i poznawczy rozwój dziecka, wykazały również, że większe spożycie omega-3 może zmniejszyć ryzyko alergii u niemowląt. Kwasy tłuszczowe omega-3 mają bardzo korzystny wpływ na samą ciążę. Wykazano, że zwiększone spożycie NNKT (EPA i DHA) zapobiega przedwczesnemu porodowi, zmniejsza ryzyko wystąpienia stanu przedrzucawkowego i może zwiększyć masę urodzeniową. Niedobór omega-3 zwiększa ryzyko wystąpienia depresji u matek, co jest jednoznaczne z tym, że zaburzenia nastroju poporodowego u kobiet mogą nastąpić od razu po kolejnych ciążach.

Które produkty zawierają olej z ryb z rodziny omega-3?

Najlepszymi źródłami EPA i DHA są ryby zimnowodne, takie jak sardynki, sardele, łosoś, tuńczyk oraz śledź. Wiele osób słusznie martwi się zawartością metali ciężkich, rtęcią i innymi toksynami występującymi w rybach zwłaszcza w okresie ciąży. Z tego powodu oczyszczone suplementy z ryb są często najbezpieczniejszym źródłem EPA i DHA jeśli potwierdzają swoją absolutną czystość w certyfikatach analiz dla każdej wyprodukowanej partii produktów. Wysokiej jakości suplement diety na bazie oleju rybiego od renomowanego producenta zapewnia korzyści zdrowotne, zoptymalizowaną i zalecaną dawkę NNKT (EPA i DHA) bez ryzyka toksyczności. Wielu uważa jednak, że ​​olej lniany również zawiera omega-3, a w związku z jego roślinnym pochodzeniem pozbawiony jest ryzyka toksyczności. Niestety nikt nas nie uświadamia, iż olej lniany zawiera krótkołańcuchowy kwas omega-3, ALA (kwas alfa-linolenowy), który różni się od wielonienasyconych długołańcuchowych kwasów tłuszczowych EPA i DHA pochodzenia rybiego. EPA i DHA to omega-3, których organizm potrzebuje dla optymalnego zdrowia i rozwoju. Pomimo, że kiedyś uważano, że ludzkie ciało może przekształcić olej lniany ALA w EPA i DHA, obecne badania wskazują, że taka konwersja jest bardzo mało prawdopodobna i nieefektywna (zaledwie 0.4% u mężczyzn oraz do 5% u kobiet w okresie rozrodczym przy zbilansowanej diecie) Olej z ryb jest bardziej wiarygodnym i skutecznym źródłem EPA i DHA.

Zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa.

Olej z ryb jest bardzo bezpieczny w czasie ciąży. Owszem, świeże ryby często zawierają toksyny środowiskowe, takie jak rtęć, dioksyny, metale ciężkie, które gromadzą i agregują w swoim organizmie przez cały okres swojego życia. Toksyny te można praktycznie wyeliminować podczas wytwarzania i przetwarzania oleju z ryb, przy użyciu wysokiej jakości surowców poprzez zaawansowany proces rafinacji (oczyszczenia). Niektóre marki oleju z ryb mają wyższą jakość niż inne. Renomowany producent NNKT z oleju rybiego powinien zagwarantować dostarczenie dokumentacji wyników badań przeprowadzonych przez osoby trzecie, które wykazują poziom czystości ich olejów dla każdej poszczególnej partii swoich produktów.

Zalecenia dotyczące oleju rybiego.

Proces produkcyjny – zbadaj jak wytwarzany jest olej z ryb i jakie normy jakościowe są używane przez producenta? Normy jakości dotyczące oleju z ryb – takie jak: normy norweskiego standardu lekarskiego, normy europejskie dotyczące farmakopei i dobrowolne normy amerykańskie ustanowione przez Radę ds. Oceny Odpowiedzialnych Żywności na rok 2006 w zakresie gwarancji monograficznej, ustanawiając maksymalne dopuszczone zawartości toksyn.

Zapach – sprawdź czy olej rybi ma zapach? Badania pokazują, że oleje rybie mają tylko nieprzyjemny zapach, gdy olej w produktach zaczyna się rozkładać (utleniać) i staje się zjełczały. Wysokiej jakości suplementy diety na bazie oleju z ryb nie pachną rybą.

Smak – czy olej rybi powinien być smaczny? Najświeższe i najwyższej jakości oleje rybie nie powinny niekomfortowo smakować, ale unikaj produktów z olejami rybimi, które mają dodawane silne, sztuczne smaki i aromaty. Dodawanie do nich tych chemicznych związków najczęściej ma na celu ukrycie zjełczałego smaku oleju rybiego.

Opracowano na podstawie artykułu opublikowane przez amerykański instytut prenatalny (http://americanpregnancy.org/pregnancy-health/omega-3-fish-oil/) American Pregnancy Association.

 

 

 

Post a comment